Logo Voor Koekelare

Administratie - Personeelsbeleid

KOEKELARE MOET GEEN FUSIE AANGAAN MET ANDERE GEMEENTEN

Op vraag van de Vlaamse overheid heeft Audit Vlaanderen in 2019 een onderzoek verricht naar de interne werking van het gemeentebestuur Koekelare tijdens de vorige legislatuur. In dit rapport was duidelijk dat Koekelare achterop hinkte in vergelijking met andere besturen. Zo was er onvoldoende raadpleging van de bevolking bij de opmaak van de meerjarenplanning, geen werking van een managementteam, beperkte interne communicatie tussen de diensten, geen huishoudelijke reglementen van het schepencollege en Vast Bureau, …

“ Een rapport van Audit Vlaanderen toonde in 2019 dat Koekelare achterop hinkte met zijn interne organisatie. ”

Tijdens de huidige legislatuur werd een serieuze inhaalbeweging gedaan op het vlak van interne organisatie. Zo werd de verplichte éénmaking van gemeente en Sociaal Huis geïnitieerd en wordt de werking van de beide diensten stelselmatig op elkaar afgestemd. Het managementteam (kortweg: MAT) werd opgericht waar leidinggevende ambtenaren op A-niveau samenkomen om dossiers voor te bereiden voor het beleidsniveau (=schepencollege). Op vraag van onze fractie werd de werking van het schepencollege gedigitaliseerd via e-notulen zodat de schepenen enkele dagen op voorhand de dossiers kunnen inlezen. Voorheen was enkel de algemeen directeur en de burgemeester op de hoogte van de inkomende briefwisseling. Absurd!

“ Op vraag van onze partij worden de agendapunten van het schepencollege vooraf beschikbaar gesteld voor de schepenen via een digitaal platform e-notulen. ”

Het beleid van de Vlaamse regering is erop gericht om meer verantwoordelijkheden aan de lokale besturen te geven en de provincies op termijn af te schaffen. In 2023 werd door een consultancybureau een bestuurskrachtanalyse gemaakt voor onze gemeente en werd duidelijk dat Koekelare op vandaag voldoende sterk is om haar kerntaken en dienstverlening te verwezenlijken. VOOR Koekelare is dan ook absoluut geen voorstander om te fusioneren met een andere gemeente. Uiteraard moeten we erkennen dat deze beslissing boven ons hoofd door de volgende Vlaamse regering kan genomen worden.

“ VOOR Koekelare is geen voorstander van een fusie met andere gemeenten. ”

Het personeelsbestand werd in de voorbije jaren fors uitgebreid, voornamelijk op het administratieve niveau. Zo werd een beleidsmedewerker op A-niveau aangeworven om de algemeen directeur te ondersteunen. Zowel de milieudienst als de sport-en jeugddienst werden uitgebreid met een halftijdse medewerker. Een voltijdse noodplanningsambtenaar werd aangeworven om (onder andere) de veiligheidsaspecten bij evenementen op te volgen. De sociale dienst werd versterkt door een hoofd maatschappelijk werker die tussen de Directeur Welzijn en Gezin en de maatschappelijk werkers staat. In De Buidel werd extra administratieve ondersteuning geboden aan de coördinator met een extra voltijdse medewerker. In de volgende legislatuur wil VOOR Koekelare inzetten op de aanwerving van een voltijds administratief medewerker op B-niveau voor de ondersteuning van de technische dienst (meevolgen werfvergaderingen, opvolgen planning groen- en technische dienst, …).

Ook moet er een gemeentelijk aanspreekpunt komen voor onze lokale zelfstandigen. Het probleem van de openstaande vacatures in de kinderopvang kan eventueel ingevuld worden door het liberale systeem van flexi-jobbers.

“ Het personeelstekort in de kinderopvang kan eventueel ingevuld worden door het liberale systeem van flexi-jobbers. ”