Logo Voor Koekelare

Begraafplaatsen

GEZELSCHAPSDIER KAN VOORTAAN SAMEN BEGRAVEN WORDEN MET OVERLEDENE

We streven verder naar goed onderhouden, toegankelijke en serene begraafplaatsen in Koekelare en de deelgemeenten. Wegens plaatsgebrek in de deelgemeenten streven we ernaar om in de toekomst iedereen in de centrale begraafplaats in Koekelare te begraven. Uiteraard kunnen alle bestaande concessies in de deelgemeenten blijven bestaan of verlengd worden.

In 2013 zorgde de gemeente Koekelare voor het invoeren van een sterretjesheuvel voor het begraven van levenloos geboren kindjes tussen 12 en 25 weken.

In 2024 hebben we dit uitgebreid met een sterrenregister. Dit is bedoeld als erkenning voor ouders die een kindje verliezen na minder dan 140 dagen zwangerschap. Voor deze ouders is het een pijnlijke realiteit dat ze wettelijk gezien geen geboorteaangifte kunnen doen.

Alle sterrenouders in Koekelare die geconfronteerd werden met het verlies van hun kindje hebben de mogelijkheid om het te registreren in het sterretjesregister, ongeacht de duur van de zwangerschap.

“ Dit jaar hebben we een sterrenregister geopend als erkenning voor ouders die hun kindje verliezen na minder dan 140 dagen zwangerschap. ”

Bij de herbestemming van de kerk van De Mokker gaan we ervoor zorgen dat er een visuele afscheiding (via een hoge haag) geplaatst wordt tussen het terras en de begraafplaats.

In 2024 hebben we het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen aangepast die het mogelijk maakt om de urne met as van reeds overleden gezelschapsdieren samen met de overledene te begraven. We hopen zo aan de laatste wil van bepaalde inwoners te kunnen voldoen.