Logo Voor Koekelare

Cultuur - Toerisme

Op cultureel vlak hebben we in de loop der jaren een mooie infrastructuur uitgebouwd in de Moerestraat ter hoogte van het Fransmansplein. De Balluchon heeft het voordeel dat het gehuurd kan worden in 2 opstellingen. Bij een open zaal kunnen verenigingen dit gebruiken voor eetfestijnen of dansfeesten. Bij de opstelling met een podium kan de Balluchon gebruikt worden voor toneel, muziekvoorstellingen, comedy, lezingen, … De foyer kan voor kleinere activiteiten ook apart gehuurd worden. Huis Proot blijft een unieke locatie om op een kleinschalige manier een mooi cultureel aanbod te brengen. Dit kan tevens gebruik worden voor vergaderingen of presentaties voor een klein publiek.

Aan de rechterzijde van de Balluchon ligt momenteel een gravé parking die eigendom is van de gemeente. VOOR Koekelare wil de mogelijkheden onderzoeken om op deze zone een repetitieruimte te bouwen die lokale bands kunnen afhuren. Uiteraard dient dit op een geluidsdichte manier gebouwd te worden zodat de omwonenden geen enkele hinder ondervinden. Het resterende gedeelte van gravé parking dient dan mooi aangelegd te worden in waterdoorlatende materialen.

“ VOOR Koekelare wil aan de rechterzijde van De Balluchon een geluidsdichte repetitieruimte voor lokale bands bouwen. ”

De Balluchon

Zowel de muziekvereniging als het toneelgezelschap werden recent dakloos wegens een verkoop van hun huurpand. Momenteel is het voor beiden wat behelpen in een tussentijdse locatie die niet aan de normen voldoet. De huidige beleidsploeg heeft een langetermijnoplossing gezocht en gevonden door beide culturele verenigingen een nieuwe stek aan te bieden in de gerenoveerde, ontwijde kerk van De Mokker. Na grondig overleg met beide verenigingen werd voor de grootste pijnpunten een oplossing geboden (aparte ingang voor hoofd- en nevenzaal, opbergruimte voor muziekinstrumenten, …).

“ De muziekverenigingen en het toneelgezelschap krijgen een nieuwe stek in de gerenoveerde, ontwijde kerk van De Mokker. ”

Kerk De Mokker

Op het vlak van toerisme blijven we verder aandacht hebben voor de opwaardering van het Käthe Kollwitzmuseum en het Fransmansmuseum op de toeristische site De Brouwerij. Met het Lange Max museum hebben we nog een derde museum binnen onze gemeentegrenzen. We blijven een goede samenwerking houden met de vzw die instaat voor de organisatie van dit museum en behouden hun jaarlijkse werkingssubsidie. Het leegstaande pand De Inktpot krijgt een invulling als receptieruimte na de trouwplechtigheid of als tentoonstellingsruimte.

Site De Brouwerij