Logo Voor Koekelare

Dierenwelzijn

HONDENLOOPWEIDE IN DE ZONE ACHTER HET GEMEENTEHUIS

Meer en meer mensen hechten belang aan dierenwelzijn. We treden dan ook snel en kordaat op bij meldingen over dierenmishandeling.

In de voorbije legislatuur werden enorme inspanningen gedaan om de zwerfkattenpopulatie onder controle te krijgen. Dankzij de ondersteuning van een team vrijwilligers van Poezelou wordt het zwerfkattenproject van de gemeente Koekelare uitgerold: wilde katjes worden gevangen, steriel gemaakt (met oorknip) en na herstel terug vrijgelaten op de plaats van de vangst. Er wordt een gemeentelijk budget voorzien voor de sterilisatie van de wilde zwerfkatten.

“ Dankzij de vrijwilligerswerking van Poezelou is Koekelare een voorbeeld voor het zwerfkattenbeleid in de ganse regio. ”

Achtergelaten, verloren gelopen of verwaarloosde dieren worden op het gemeentelijk domein bijgehouden totdat de eigenaar zich meldt. Indien niemand komt opdagen, wordt het dier overgebracht naar het dierenasiel Ganzeweide vzw.

Er is een grote vraag naar een hondenloopweide in onze gemeente. Op het openbaar domein moet je je hond namelijk verplicht aan de leiband laten lopen. In vele gemeenten werd zo’n losloopweide reeds gerealiseerd en positief onthaald. VOOR Koekelare stelt voor om dergelijke weide te voorzien achter het gemeentehuis, nabij het natuurpark De Mote.

“ VOOR Koekelare wil de piste onderzoeken om een hondenloopweide te realiseren in de zone achter het gemeentehuis. ”