Logo Voor Koekelare

Sport

Op de bevoegdheid sport zorgde onze partij voor de broodnodige, nieuwe wind in het beleid. Onze open houding in de lopende dossiers en vernieuwde manier van overleg met de sportverenigingen werd positief onthaald. Aanslepende conflicten tussen het beleid en de sportclubs uit het verleden werden weggevaagd en de sportraad vergadert voortaan terug in een constructieve manier met respect voor ieders mening.

We hebben de sport- en jeugddienst uitgebreid met een extra halftijdse medewerker om onze sport- en jeugdverenigingen beter te ondersteunen. Ook de interne werking van de dienst werd gemoderniseerd. Een voorbeeldje: vroeger werden de lijnen van de voetbalterreinen manueel uitgezet met koorden en stokjes, nu wordt dit door een robot uitgevoerd die op de millimeter juist de officiële voetballijnen uittekent in een mum van tijd.

Polyvalente sportzaal

Ons sportdomein De Mote onderging de afgelopen zes jaar een ware revolutie:

• Op vraag van TC De Mote introduceerden we de nieuwe sport padel door het aanleggen van 2 padelterreinen. Dit bleek een gigantisch succes, want er werd zelfs al een ledenstop tot 200 leden ingevoerd. Onbegrijpelijk dat CD&V tegen de komst van de padelterreinen stemde op de gemeenteraad!

Padelterreinen

• De drie voetbalterreinen werden voorzien van energie- voltallige schepencollege.” zuinige LED-verlichting en op sporthal 2 werden zonnepanelen geplaatst.
  • De renovatie van sporthal 1 is het kroonjuweel van deze legislatuur. De oude sporthal werd afgebroken en er werden 8 nieuwe kleedkamers, 2 sanitaire blokken, een nieuw kantoor voor de sportdienst met vergaderlokaal en extra bergruimte voor de sportclubs gebouwd. Op vraag van de sportraad werd een nieuwe polyvalente sportzaal voorzien die ruimte biedt voor de nieuwe initiatieven op sportgebied en tevens kan gebruikt worden door de speelpleinwerking bij slecht weer.

Het vernieuwde beleid op sport dient verdergezet worden met eenzelfde enthousiasme en toekomstvisie. VOOR Koekelare pleit om bij het begin van de nieuwe beleidsperiode te investeren in een kunstgrasterrein voor het voetbal. Wegens de beperkte mogelijkheden tot beregening op de oefenterreinen en de hoge bezettingsgraad door de jeugdploegen zijn de oefenvelden in een slechte staat en is een investering in een kunstgrasterrein voor voetbalveld 2 een absolute noodzaak. De huidige schepen voor sport pleitte hier al een tijd voor, maar zijn voorstel werd niet weerhouden door het voltallige schepencollege. We hopen dat er hier in de toekomst wel een draagvlak binnen het beleid gevonden kan worden. Recent werd eenzelfde vraag voor een kunstgrasveld door de krachtbalvereniging gesteld. VOOR Koekelare wenst deze beide vragen gezamenlijk aan te pakken in één aanbesteding.

“ De huidige schepen voor sport pleitte al een tijd voor de komst van een kunstgrasterrein voor het voetbal, maar zijn voorstel werd niet weerhouden door het voltallige schepencollege. ”

Voetbalterreinen  (links)- Krachtbalterreinen (rechts)

“Ons sportdomein onderging de voorbije 6 jaar een ware revolutie waarvan de renovatie van sporthal 1 het kroonjuweel van realisaties tijdens deze legislatuur vormt.”

Sporthal Koekelare

“ VOOR Koekelare wil een laatste fase toevoegen aan het renovatieproject van sporthal 1, namelijk de bouw van een moderne cafetaria. ”

Er dient een laatste fase aan de renovatie van onze sporthal 1 uitgevoerd te worden, namelijk de bouw van een volledig nieuwe, moderne cafetaria. Er dient op korte termijn gestart te worden met het aanstellen van een ontwerper. Volgens onze partij is het niet noodzakelijk dat er nog een woning gebouwd moet worden aansluitend aan de cafetaria. De uiteindelijke bouw van deze cafetaria kan pas na het einde van de lopende concessieovereenkomst met de uitbaters.

Cafetaria

Ons huidig sportcomplex De Mote barst uit zijn voegen. Binnen de contouren van de huidige site is er weinig mogelijkheid om extra sporttereinen aan te leggen. VOOR Koekelare wil verder gesprekken aanknopen met de aanpalende landbouwer om een uitbreiding van het sportcentrum richting Zuidstraat te realiseren. Bij een laatste overleg waren de eigenaars niet bereid tot verkoop. VOOR Koekelare ziet enkel nog een mogelijkheid ter hoogte van de Nieuwenhove verkaveling. Hier pleiten we voor de bouw van een nieuwe kantine voor de boogschutters ter vervanging van de erbarmelijke houten kantine aan de tennisterreinen. De vrijgekomen ruimte kan plaats bieden voor een uitbreiding met 2 padelterreinen, mits overleg met de buurtbewoners en na het uitvoeren van een geluidsstudie.

“ Een verplaatsing van de erbarmelijke infrastructuur van de boogschutters kan ruimte bieden voor 2 extra padelterreinen. ”