Verkeersveiligheid staat voor onze partij hoog op de agenda. Bij gesprekken met de inwoners is het duidelijk dat investeringen in betere weginfrastructuur, zowel voor auto’s, fietsers als voetgangers heel belangrijk zijn. We ijveren verder voor politietoezicht aan de zebrapaden ter hoogte van de schoolomgevingen. Op geregelde tijdstippen kopen we als gemeente fl uohesjes voor de schoolgaande kinderen.
In het eerste jaar van de beleidsperiode legden we maar liefst 12 nieuwe zebrapaden aan, telkens na een voorafgaand advies van de politie. Aan de schoolomgevingen hebben we ook knipperlichten op de zebrapaden aangebracht voor een betere zichtbaarheid bij donker weer. We gingen ook voor een uitbreiding van bepaalde bebouwde kommen (Belhuttebaan, Bovekerkestraat, Populiereweg, Middelstraat).
Fietspad Moerestraat
We investeerden in nieuwe verkeerslichten aan de Ringlaan met een ontdubbeling van het verkeer van de Moerestraat. Op die manier verdwijnt de verwarrende situatie bij het geven van voorrang voor auto’s die vanuit tegengestelde richtingen uit de Moerestraat komen. Ook genieten fi etsers voortaan van een vervroegd groen licht om het kruispunt op te rijden. Deze slimme lichten nemen ook enkele frustraties bij autobestuurders weg en zorgen ervoor dat je bij kalme momenten niet nodeloos voor een leeg kruispunt moet staan wachten.
“ In de voorbije 6 jaar investeerden we fors in verkeersveiligheid: nieuwe, slimme verkeerslichten op de Ringlaan, dubbelrichtingsfi etspad in Zande en nieuwe wegenisinfrastructuur in De Mokker. ”
Voor fietsers hebben we dit jaar de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad in Zande gerealiseerd via provinciale subsidies van het Fietsfonds. We zijn in volle uitvoering met de aanleg van veilige fi etspaden in De Mokker (tussen centrum Koekelare en Leke). In de Oostmeetstraat en de Catstraat zijn deze al volledig afgewerkt en in gebruik genomen. We zijn in deze legislatuur ook al gestart met de voorbereidingen van het dubbelrichtingsfietspad in de Werkenstraat waardoor Bovekerke en Werken veilig met elkaar verbonden zullen worden.
“Een dubbelrichtingsfietspad van 2,85 km moet Bovekerke en Werken op een veilige manier met elkaar verbinden. ”
We voerden ook het nieuwe concept ‘fi etsstraat’ in. Eerst in de Dorpsstraat en het eerste deel van de Sterrestraat, later in de Brouwerijstraat en de Zuidstraat. VOOR Koekelare vindt dat er eerst een evaluatie moeten komen van de reeds ingevoerde fi etsstraten vooraleer over te gaan naar extra fi etsstraten. We merken op dat lange, aaneengesloten stroken met fi etsstraten voor ergernis zorgen bij auto- én fi etsbestuurders en daarom niet altijd leiden tot verkeersveiligere situaties.
“ Het heraanleggen van de fietssuggestiestrook in de Moerestraat aan school Da Vinci kan de verkeersveiligheid voor de schoolgaande jeugd verbeteren. ”
VOOR Koekelare wil ten volle gebruik maken van Vlaamse subsidies voor het veiliger maken van schoolomgevingen. Een eerste werk zou het heraanleggen van de fietssuggestiestrook aan de Moerestraat (ter hoogte van de school Da Vinci) zijn. De uitvoering in klinkers bleek een foutieve keuze van een vorige meerderheid.
Fietspad Zande